تبلیغات
escmax - نقد وبررسی Dragon Age: Origins
دوشنبه 12 بهمن 1388  12:33 ب.ظ    ویرایش: - -
توسط: batman
نوع مطلب: ps3 game ،xbox 360 game ،pc game ،

نوشته شده توسط امین صیادجو :

BioWare از استودیوهای مطرح در زمینه‌ی ساخت بازی‌های نقش آفرینی به شمار می‌رود و عناوین این استودیو بسیار محبوب و مشهور هستند. جدیدترین عنوان BioWare یعنی Dragon Age نیز از این قاعده مستثنی نیست و توانسته نظر منتقدین و بازیبازها را به خود جلب کند. خوشبختانه Dragon Age برخلاف عناوین جدیدی چون Mass Effect که عناصر نقش آفرینی کم رنگی داشتند، پیچیدگی‌های لازم برای یک بازی نقش آفرینی قابل قبول را دارا میباشد (بازی‌های قدیمی این استودیو مثل Baldur’s Gate و Neverwinter Nights از قوانین D&D پیروی می‌کردند و از نظر پیچیدگی با عناوینی چون Mass Effect و Jade Empire قابل مقایسه نیستند). این ویژگی به همراه سایر عواملی که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پراخت سبب می‌شوند که DA را یکی از نامزدهای دریافت عنوان بهترین بازی سال و به احتمال زیاد بهترین بازی نقش آفرینی سال قلمداد کنیم.

داستان بازی که یکی از بزرگترین نقاط قوت آن به شمار می‌آید و بسیار جذاب و طولانی نیز می‌باشد درباره‌ی نیروهای شیطان صفتی به نام Blight است که به فرماندهی اژدهایی پلید با نام Archdemon قصد نابودی دنیا را دارند و شما هم به عنوان یک Gray Warden (کسانی که می توانند Blightها را حس کنند) مسئولیت مقابله با این نیروهای شیطانی را به عهده دارید و در این راه با اتفاقات کوچک و بزرگ بسیاری روبرو می‌شوید.

در همان ابتدای بازی و به هنگام انتخاب کلاس و نژاد با انتخاب‌های متعددی روبرو می‌شوید که مسیر داستان را تا حد زیادی تغییر می‌دهند. در کل شش مسیر کلی برای داستان وجود دارد که با توجه به نوع کلاس، نژاد و موقعیت اجتماعی تغییر می‌کنند. به عنوان مثال اگر کلاس Mage را برای شخصیت خود انتخاب کنید، به عنوان عضوی از Circle of Magi بازی را آغاز می‌نمایید و مراحل ترقی و پیشرفت خود را پیش از تبدیل شدن به یک Gray Warden در آنجا طی می‌کنید و صد البته قسمت زجر آور Fade را نیز پشت سر می‌گذارید (این بخش که نوعی وهم و خیال به شمار می‌آید، یکی از لازمه‌های تبدیل شدن به Mage است). حال اگر نژاد Elf و یکی از کلاس‌های Rogue و Warrior را انتخاب کنید و همچنین BackGround خود را Dalish Elf قرار دهید، به عنوان یکی از تیر اندازهای این نژاد در کمپی نزدیک جنگل‌های Bricilian بازی را آغاز می‌کنید (که با محل تجمع Mageها خیلی فاصله دارد) و می‌بایست ابتدا از شر مشکل WerWolfها خلاص شوید. سایر کلاس‌ها و نژادها نیز سیر کاملاً متفاوتی را طی می‌کنند اما در نهایت همه‌ی شخصیت‌ها از هر کلاس و نژادی که باشند به یک Gray Warden تبدیل خواهند شد.

پس از تبدیل شدن به یک Gray Warden شما سفر دور و دراز خود را آغاز میکنید تا به هدف اصلی خود یعنی نابودی Blightها نزدیک‌تر شوید؛ اما این کار را تنهایی انجام نمی‌دهید. در طول بازی افراد مختلفی پیدا می‌شوند که به دلایل مختلفی به گروه شما می‌پیوندند و به شما کمک می‌کنند. شما می‌توانید سه کاراکتر را با خود همراه کنید و یک گروه 4 نفره را متناسب با سلیقه‌ی خود تشکیل دهید. کنترل شخصیت‌ها به وسیله‌ی تاکتیک‌های از قبل مشخص شده انجام می‌شود. هر شخصیت متناسب با میزان ارتقاء درجه‌، تعداد مشخصی Slot برای تعیین تاکتیک دارد و مجموع این تاکتیک‌ها که برای هر یک از اعضای گروه معین کرده‌اید، شیوه‌ی مبارزه‌ی گروه شما و به عبارت دیگر نتایج جنگ‌های گروه شما با دشمنان را مشخص می کند. البته تاکتیک‌ها باید متناسب با کلاس، توانایی‌ها، لباس‌ها، سلاح‌ها و سایر موارد مشابه باشند. به عنوان مثال اگر همه‌ی تاکتیک‌های یکی از شخصیت‌ها به سلاح کمان وابسته باشد، اما به هر دلیلی سلاح مورد استفاده‌اش کمان نباشد، این شخصیت در مبارزات شرکت نخواهد کرد و به عبارت دیگر این شخصیت بی استفاده خواهد بود. البته می‌توان تاکتیک‌ها را در حین مبارزات نیز دستخوش تغییراتی کرد تا به شیوه‌ی مبارزه‌ی مورد نظر نزدیک شد. 

تعیین تاکتیک مناسب برای مبارزات از اهمیت بالایی برخوردار است بطوری که بدون تاکتیک مناسب احتمال پیروزی بسیار کم خواهد بود. از این رو می‌‌توان بازی را یک نقش آفرینی تاکتیکی و گروهی به حساب آورد و با این توصیف، شخصیت‌های همراه، نقش بسیار بالاتری در بازی ایفا خواهند کرد که این نقش‌ها نه فقط در مبارزات بلکه در پیش برد داستان نیز تا حد زیادی تاثیر گذار هستند. حتی نحوه‌ی رفتار شما با آن‌ها نیز مهم و حائز اهمیت است. گاهاً بر سر دو راهی‌هایی قرار می‌‌گیرید که انتخاب هر راه در عین اینکه باعث خوشنودی یکی از همراهانتان می‌‌شود؛ دیگری را ناراحت و ناراضی می‌‌سازد. البته این نارضایتی و خرسندی تنها جنبه‌ی تزئینی ندارد و تاثیر فراوانی در روند بازی و نحوه‌ی رفتار شخصیت‌ها با شما دارد و شما به عنوان رئیس گروه می‌بایست تصمیماتی عاقلانه اتخاذ کرده و سعی کنید که همه‌ی اعضای گروه را راضی نگه دارید، چون اگر بدرفتاری‌ها و مخالفت‌های شما با یک فرد افزایش یابد ممکن است آن فرد گروه را برای همیشه ترک کند و در مقابل نیز اگر یکی از شخصیت‌ها از تصمیمات شما راضی باشد و شما هم با او رفتار خوبی داشته باشید رفته رفته میزان محبوبیت شما در نظر آن شخصیت بالا رفته و ممکن است چیزهایی به شما بگوید (یا یاد بدهد) که ارزش بسیار بالایی داشته باشند. راه‌های افزایش محبوبیت هم دقیقاً مثل دنیای واقعی طراحی شده؛ جملات زیبا و مودبانه، درک کردن طرف مقابل، توجه کردن به نظرات او، پرسیدن سوالاتی که نشان دهنده‌ی اهمیتیست که شما برای آن شخص قائل هستید و سایر رفتار و اعمالی که ما در دنیای واقعی با دوستان و همگروهی‌هایمان از خود بروز می دهیم. همچنین می توانید به آن‌ها هدیه نیز بدهید که این هدیه‌ها نیز می‌‌بایست متناسب با خلق و خوی طرف مقابل باشد. به عنوان مثال اگر شخص مورد نظر بسیار مهربان و احساساتی است یک گل یا گردنبدی به شکل قلب می تواند او را شاد کند و بر عکس اگر خیلی خشن و بی‌احساس باشد ممکن است از انگشتری که به شکل اژدهاست خیلی ذوق زده شود! این گونه انتخاب‌ها که باید رفتار افراد و واکنششان در برابر رفتار خود را سنجید، به هنگام برخورد با سایر شخصیت‌های داستان (افرادی که هیچ وابستگی‌ای به شخصیت‌های گروه ندارند) نیز مهم می باشند. به عنوان مثالی دیگر، شخصیتی مثل Morrigan که بسیار کم حوصله، خشن و تا حدی هم بی ادب (!) می‌باشد از کمک کردن به دیگران متنفر است، از جملات مؤدبانه به ندرت استفاده می کند و اکثراً ترجیح می‌دهد که بکشد به جای آن که ببخشد! در عین حال شخصیت هایی هم هستند که بر خلاف شخصیت نام برده بسیار رئوف و دل رحم باشند و بخشش را ترجیح دهند و همین انتخاب نسبتاً ساده که "آیا این فردی را که به ما توهین کرد یا حمله کرد را بکشیم یا نه؟" خود به تنهایی باعث خوشنودی یک فرد و ناراحتی شخصی دیگر می شود. گذشته از همه‌ی این‌ها خود شخصیت‌ها نیز با یکدیگر به تعامل می پردازند و ممکن است با هم صمیمی شوند یا برعکس از هم متنفر شوند. وقتی دو زوج مخالف در گروه داشته باشید گاهاً دیالوگ‌های زیبایی بینشان رد و بدل می‌شود که پر از کنایه و شاید هم توهین است. بحث و جدل‌های همیشگی دو شخصیت AliStair و Morrigan گاهاً بسیار شنیدنی می‌شود. جداً این حد تعامل بین شخصیت‌ها نیازمند وقت زیادی بوده که سازندگان بازی در نهایت دقت و زیبایی از پس آن برآمده‌اند. این تعامل‌ها و انتخاب‌های زیاد همان عواملی هستند که باعث ترس برخی از سازندگان از ساخت بازی‌های نقش آفرینی می‌شود. چون که کار را برایشان دشوار می سازد؛ ولی BioWare به خوبی از پس این کار برآمده است.

البته این تنها بخش شگفت آور بازی نیست و شگفتی‌های دیگری نیز در بازی نهفته است که آن هم طراحی کلاس‌ها، جادوها و رابط کاربر (User Interface) بسیار ساده و جمع و جور ولی در عین حال پیچیده و گسترده‌ی بازی است. بازی در کل سه کلاسRogue ، Mage و Warrior دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و کسانی که با بازی‌های نقش آفرینی آشنایی داشته باشند به راحتی می‌توانند ویژگی‌های این سه کلاس را در حالت کلی حدس بزنند (بدون اینکه حتی بازی را انجام داده باشند). با هر بار ارتقای درجه (Level Up) سه Attributes Point دریافت می‌کنید که می‌توان آنها را برای ارتقای شش فاکتور اصلی شخصیت‌ها استفاده کرد، بعلاوه می توان یک Skill جدید (مثل تله گذاری یا درست کردن سم) یاد گرفت و یا هم Skill‌های قبلی را ارتقاء داد و در آخر هم از بین Spellهای طبقه‌بندی شده یکی را انتخاب کرد. یاد گیری هر Spell زمینه را برای یادگیری Spellـی قوی‌تر از قبلی، اما از همان دسته فراهم می سازد. به عنوان مثال Spellهای بخش Primal (مربوط به کلاس Mage) از چهار عنصر طبیعی Fire (آتش)، Light (روشنایی یا برق)، Frost (سرما)، و Earth (زمین) ساخته شده که خود این عناصر نیز چهار قسمت دارند که به ترتیب قوی‌تر می‌شوند. این طبقه‌بندی‌ها بسیار مهم هستند چراکه می‌‌بایست متناسب با قابلیت‌های مورد نظر یک نوع مسیر Spell زنی را انتخاب کرد (4 نوع قابلیت ویژه نیز برای هر کلاس وجود دارد که Spellهای خاصی را آزاد می‌کند). اگر فردی بدون توجه به این نکته‌ی مهم، به صورت به هم ریخته از هر شاخه یک Spell انتخاب کند شخصیتی بسیار ضعیف خواهد داشت که در ادامه برایش مشکل ساز خواهد شد و در شرایط بغرنجتر ممکن است ادامه‌ی بازی غیر ممکن شود! تعداد زیاد جادوها و قابلیت‌ها که تفاوت‌های چشم گیری با هم دارند همان چیزی است که Dragon Age را از عناوینی چون Mass Effect مجزا می‌سازد. البته شاید فکر کنید که این قابلیت‌های زیاد ممکن است گیچ کننده شوند ولی به هیچ وجه این گونه نیست چراکه رابط کاربر بازی متناسب با این حجم بالای قابلیت‌ها طراحی شده است (البته ناگفته نماند؛ بازی‌های قدیمی‌تری نیز وجود دارد که تعداد جادوها و قابلیت‌های کلاس‌هایشان به مراتب بیشتر از DA است).

و اما جلوه‌های صوتی و بصری بازی که در این روزها اهمیت فوق‌العاده بالایی به خود گرفته‌اند. در یک کلام گرافیک و صداگذاری DA عالی است. با توجه به داستان بسیار طولانی بازی که مطعاقباً شخصیت‌های زیادی نیز دارد، کار تیم سازنده برای ساخت شخصیت و انتخاب دوبلور مناسب برای آن‌ها، بسیار مشکل و وقت گیر بوده؛ اما BioWare در این زمینه نیز سنگ تمام گذاشته و نه تنها کم کاری‌ای دیده نمی‌شود بلکه نکات بسیار ریز نیز از چشم طراحان دور نمانده. بعلاوه یکی از مهمترین ویژگی‌های بازی‌های نقش آفرینی که در این نسل بسیار کم اهمیت شمرده می‌شود توسط BioWare به خوبی پرداخته شده است. وجود احساس در چهره‌ی شخصیت‌ها و تناسب آن با موقعیت و همچنین هماهنگ بودن لب شخصیت‌ها با دیالوگ‌ها همان نکته‌ای است که در بازی‌های نقش آفرینی این نسل مورد بی‌توجهی و کم مهری قرار گرفته می‌گیرند (بدلیل زیاد بودن شخصیت‌ها و دیالوگ‌ها)؛ اما BioWare همانند آثار قبلی خود این موضوع را به خوبی رعایت کرده است (هرچند که بهتر از این هم می‌شد ولی ما به همین نیز اکتفا می‌کنیم) که نتیجه‌ی آن نیز بالاتر رفتن اثر گذاری داستان و شخصیت‌هاست.

در کنار شخصیت‌ها، محیط‌های بازی نیز بسیار زیبا ساخته و پرداخته شده‌اند. مدل‌های بسیار دقیق و کم اشتباه و بافت‌های بسیار با کیفیت و همچنین رنگ بندی بسیار مناسب آن ارزش فنی بازی را بالا برده‌اند. ارزش این طراحی وقتی معنا می‌یابد که محیط‌های پر تعداد بازی را در نظر بگیریم. از ابتدای بازی تا پایان، محیط‌های بسیار متفاوتی را خواهید دید که در طراحی هیچ یک بی دقتی‌ای صورت نگرفته است. از جنگل‌های Bricilian گرفته تا سرزمین Orzammar همه و همه طراحی بسیار خوبی دارند. البته محیط‌ها وسیع نیستند و اغلب بسته طراحی شده‌اند؛ ولی این موضوع چیزی از ارزش گرافیک فنی بازی کم نمی‌ کند چرا که Draw Distance بازی حتی در تنظیمات گرافیکی پایین نیز فوق‌العاده است و می توان فواصل بسیار دور(و البته دست نیافتنی) را نیز دید. از دیگر موارد جالب که سازندگان به آن توجه کرده‌اند می‌‌توان به ویژگی برجای ماندن آثار خون پس از مبارزه اشاره کرد. پس از مبارزات لکه‌های خون دشمنان برروی زره و بدن شما و همراهانتان تا مدتی باقی می‌ماند که در نوع خود جالب است. این دقت و زیبایی در طراحی افکت‌های بازی نیز وجود دارد: افکت‌های آتش، Spellها، نورپردازی و بویژه Reflectionها که بسیار دقیق هستند.

دیالوگ‌ها هم توسط گویندگان پر تعداد و حرفه‌ای ادا شده و به سختی می توان دو شخصیت را یافت که صدای آن‌ها کاملاً شبیه باشد و مهمتر از نحوه‌ی ادای دیالوگ‌ها، خود متن و مفهوم آن‌هاست که گاهاً به صورت ادبی و قافیه دار نگاشته شده و برعکس گاهاً بسیار تند و خشن می‌شود (متناسب با گوینده‌ی آن). در واقع در صداگذاری کاراکترها، شخصیت اصلی و فرعی نداریم و صدای همه‌ی شخصیت‌ها حتی آن‌هایی که فقط یک بار آن هم به مدت کوتاهی در داستان حضور می‌یابند نیز عالی صورت گرفته است. همچنین اصوات محیطی نیز بدون نقص و متناسب با موقعیت طراحی شده اند.

در نهایت باید گفت که DA یکی نقش آفرینی عالی است که همه‌ی عناصر مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک بازی فوق‌العاده را دارا می‌باشد. به عنوان یک بازی‌باز پیشنهاد می کنم که این بازی زیبا را از دست ندهید. حتی اگر با بازی‌های سبک نقش آفرینی آشنایی چندانی ندارید نیز با مقداری صبر و حوصله و صرف وقت از آن لذت خواهید برد. از هم اکنون منتظر DLCها(و شاید هم Modها)ی بازی خواهیم ماند.

http://www.gamersland.ir/

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

escmax

تكنولوژی و فناوری را با ما احساس كنید